12 maj 2011

Kreativt frosseri för ditt skapande & välbefinnande!


Jag är som lyckligast när mina händer är kladdiga av färg, lim och glitter. Ju kladdigare, desto bättre. För när jag skapar försvinner tid och rum och det härliga tillståndet flow infinner sig; när hela ens väsen sprudlar av energi och basala känslor som t ex trötthet, hunger eller stress försvinner. Känner du igen dig?

Andra berättar att samma sak inträffar när de står med händerna i jorden och pysslar i trädgården. Och för många handlar det om positiva känslor som puttrar över vid matlagning eller jäser under bakning. Olika aktiviteter, men den gemensamma nämnaren är skapandet – färg, form, struktur och design. Att beröra och beröras. Det spelar ingen roll om du skapar för dig själv i din egen lilla vrå, eller delar med dig och inspirerar andra. Det är den kreativa processen som är viktig och den är din, bara din.

Av inkomna e-mail har vi förstått att skapandet är en viktig ventil i vardagen. Därför kommer vi att återkomma mycket till sambandet mellan skapande och välbefinnande.

"Art is much less important than life, but what a poor life without it." Robert Motherwell

Hör gärna av dig och berätta just din berättelse!

Helena


1 kommentar:

  1. " The flow" tack jag vet. Jag höll på att missa att köra till jobbet nu i veckan. Jag var så inne i mitt skapande så jag glömde hålla koll på klockan. Hann inte ens laga middag utan det fick bli butikslagat den dagen men jag var så nöjd med mitt flow så jag var hög hela kvällen på jobbet. Scrapskada eller?

    SvaraRadera