2 februari 2012

Vintriga mintcupcakes

Idag bjuder jag på cupcakes här i bloggen :)
Det här är en favorit jag gärna bakar då och då.
Choklad o mint passar ju så himla bra ihop!


Mintchokladmuffins
16 stycken, 175 grader ugn
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 ½ dl kakao
  • 150 g normalsaltat rumsvarmt smör
  • 3 ½ dl strösocker
  • 3 ägg
  • 1 knapp tesked pepparmintolja el essens. (provsmaka gärna, vi tycker olika om mintstyrka!)
  • 2 ½ dl mjölk
  • Blanda mjöl, bakpulver och kakao i en bunke. Vispa smör och socker lätt och pösigt i en egen bunke. Tillsätt ett ägg i taget i smörblandningen, vispa smeten mellan varje ägg. Rör ner pepparmintolja. Vänd ner mjölblandningen försiktigt, omväxlande med mjölken, tills allt är bara precis blandat. Fördela i formarna och grädda 20 minuter mitt i ugnen. Kolla med sticka att muffinsen är genombakad. Låt svalna på galler.

    Frosting
Här har jag använt mitt grund frostingrecept som räcker till ca 16 normalstora cupcakes.



150 g philadelphia (Ej light)

50 g smör

1 pkt florsocker
1 msk vaniljessens el vaniljsocker

Vispa ihop smör och Philadelfia helt slätt.
Vispa därefter ner övriga ingredienser.
Smaksätt eller färga med geléfärger enligt eget tycke.
I detta fall använde jag blå karamellfärg.
Bred ut frostingen med kniv och dekorera med snöflingeströssel.

Tack för titten och lycka till med bakningen!

1 kommentar: